2.1 Demping schokbreker algemeen

 

Onderaan de schokbreker bevindt zich meestal de stelschroef (of stelmoer bij Öhlins) voor de uitgaande demping (rebound)(foto 1).

De stelschroeven voor de ingaande demping (compression) bevinden zich boven op het stikstofreservoir van de schokbreker. De low speed compression is meestal de stelschroef (foto 2). De high speed compression wordt meestal gesteld mbv de  stelmoer (sleutel 17) (foto 3).

Bij twijfel kun je dit het beste even navragen.

 

Zowel high- als low speed werken over de gehele veerweg. Hier zijn nogal eens misverstanden over. Het volgende voorbeeld maakt het werkingsprincipe duidelijk. Als jij met je hand rustig door een bak met water beweegt dan is hier relatief weinig kracht (low speed) voor nodig. Hoe sneller jij je hand door het water beweegt hoe meer kracht (high speed) hiervoor nodig is.

Bij de low speed instelling moeten we vooral denken aan lange (diepe) knippen zonder abrupte overgangen. Dit geldt ook bij het uitaccelereren waarbij de kettingtrek maximaal is.

Bij de high speed instelling moeten we vooral denken aan harde landingen na een sprong of het rijden op harde banen met veel diepe zogenaamde stoepranden of kappers.

 

K211

Foto 1. Stelschroef voor de ingaande demping

 

K21

Foto 2 en 3. Links de low speed stelschroef en rechts de high speed stelmoer

 

< terug     volgende >