0.1  Goed onderhoud

 

Goed onderhoud is van essentieel belang. De vering kan alleen optimaal functioneren als de verschillende bewegende delen in goede staat verkeren. Bij motors met linksysteem is vooral het onderste lager waar de schokbreker aan de link bevestigt zit nogal gevoelig voor slijtage. Zorg dat je dit lager en de andere lagers van het link regelmatig nakijkt en invet als dit nodig is. Ook mag de schokbreker nauwelijks spelling hebben. Dit kun je controleren door de motor met de wielen los van de grond op een bok te plaatsen. Vervolgens pak je achterwiel vast en beweeg dit naar boven en naar onderen. Je mag nagenoeg geen spelling voelen. Is dit wel zo dan is waarschijnlijk het bovenste lager van de schokbreker slecht. Rij hiermee niet door en vervang dit.

 

Bij de voorvork kun je zo nu en dan de stofkappen voorzichtig met een schroevendraaier loswippen en schoonblazen. Vervolgens spuit je ze in met siliconenspray en druk ze terug.

 

De onderpoten van de voorvork kun je het beste na elke wasbeurt met een klein beetje siliconenspray inspuiten. Dit verlengd de levensduur van de keeringen.

 

Bij hobby-matig gebruik ligt de service-interval voor de voorvork op 1 jaar en de schokbreker op 2 jaar. Voor wedstrijd gebruik is de interval ongeveer gehalveerd.

 

alt

 

< terug     volgende >